Onthoud mij op dit apparaat

Verhaal Bob over de essentie van verzekeren

founder

Ik houd ervan om snel tot de essentie te komen. En dit concreet te maken. Als producten en diensten goed zijn bedacht en een hoger doel dienen, dan zijn deze waardevol. En producten zijn succesvol als klanten direct geholpen worden en de aanbieder op de lange termijn waarde kan creëren. Die waarde is niet alleen winst, het kan ook geluk zijn of iets aardser uitgedrukt: tevredenheid.

Ik bedenk zelf producten vanuit de gebruiker. Onlogische zaken stel ik graag ter discussie en dus is het niet zo gek dat ik al een tijdje in de financiële industrie werk. Hier zijn veel ontwerpfouten aanwezig die hersteld kunnen worden.

Jarenlang heb ik functies bekleed in het bedrijfsleven met als doel om financiële dienstverleners te positioneren als nuttige spelers. Zo hebben we bij FBTO een klantvriendelijke online strategie geïmplementeerd en consumenten zelf laten kiezen hoe ze hun verzekering kunnen samenstellen. En a.s.r neergezet als een sociaal maatschappelijke speler die helpt door te doen. Een verzekeraar is een helper. De campagne waar we Blijdorp hebben gered van een faillissement met Olli het olifantje en Feyenoord is een voorbeeld hiervan. Maar ook een campagne waar Ditzo een miljoen doneert aan het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis om kanker te genezen. In plaats van een TV commercieel te pushen introduceerde Ditzo samen met John de Wolf een campagne om kanker te genezen. Of een campagne met het blauwe hart voor vrouwen met hart- en vaatziekten. Een zorgverzekeraar is er immers om de zorg te verbeteren.

Vertrouwen

Een belangrijk knelpunt in de financiële sector, een barrière om te slechten, is het geschade vertrouwen tussen klant en aanbieder. Zeker na alle woekerpolissen en bonusschandalen. Mijn visie is dat vertrouwen hersteld kan worden als aanbieders starten met vertrouwen geven in plaats van zichzelf vooraf in te dekken. Kleine lettertjes zijn een reactie op misbruik van consumenten en winstmaximalisatie door de aanbieders. Helaas gelden die kleine lettertjes en veelal onzinnige voorwaarden nu voor iedereen. Deze voorwaarden zijn gebaseerd op straf en reactie bij misbruik.

Ik geloof in een positieve aanpak. Een positieve stimulus, belonen in plaats van straffen, werkt goed bij opvoeden van kinderen en om sportieve resultaten te behalen. Dergelijke mechanismen kunnen ook worden toegepast voor verzekeren. Waarom geen gezondheidspolis in plaats van een ziektekostenverzekering? Belonen in plaats van straffen. Dat geldt voor alle verzekeringen. Het evenwicht, de balans tussen verzekerden en aanbieder kan zo hersteld worden.

Door het aanjagen van consumentisme en winstmaximalisatie zijn we vergeten hoe verzekeren ook al weer is bedoeld. Als aanbieders, verzekeraars en adviseurs, eens een toontje lager zingen. Geen grote gebouwen, autoritair gedrag, bonussen en vergadercultuur. En verzekerden kunnen meer verantwoordelijkheid zelf nemen door niet altijd gelijk de schuld te geven aan het systeem, de grote verzekeraars. En ook minder snel claimen en klagen. Dan komen we weer bij elkaar, samen, zoals een verzekering ooit is bedacht: samen stoppen we geld in een pot en als iemand grote pech heeft dan mag die uit die pot de schade vergoeden. Zo wordt de premie in het belang van verzekerden, klanten ingezet. Het is immers hun premie.

Het idee achter Deck

Een verzekering is oorspronkelijk bedacht met een prachtig doel: alles wat je niet alleen kan dragen doe je samen. Zo kan je risico’s in je leven nemen en is er een vangnet als je pech hebt. Je kan doorgaan. Omdat je verzekerd bent. Maar je mag er niet beter van worden. Omdat we dit mooie gedachtegoed kwijt zijn geraakt, zijn we Deck begonnen.

Deck is een nieuwe manier van verzekeren en gebouwd op een eeuwenoud principe. We hebben de onzin die in verzekeren is gekomen er weer uitgehaald. Verzekeren zonder gesjoemel en onzin zou je kunnen zeggen. Alleen verzekeren wat nodig is. Waarom zou je een hoge premie gaan betalen als je buurman zonnebrillen en iPhone’s gaat claimen? Waarom zou je sowieso je zonnebril verzekeren? Je leven gaat gewoon door als je deze kwijt bent. Of je koopt een nieuwe. En dit lijkt makkelijk gezegd als je voldoende inkomen hebt. Maar als je minder bedeeld bent dan scheelt dit ook maandelijks een boel premie. Als je dat apart legt ben je altijd gunstiger uit. Een verzekering die kleine zaken dekt betekent een hoge dure premie. Omdat al die verspilling en kleine claims betaald moeten worden. En 90% van alle fraude wordt gepleegd bij de kleine claims, 75% van alle claims is onder de 1.000 euro.

Misbruik maken van een verzekering vinden wij bij Deck zonde. Deck is er voor fatsoenlijke mensen. Een groep mensen die lekker wil leven terwijl ze een lage premie betalen. Deck is zelf geen verzekeraar. Deck is een onafhankelijk platform dat het belang van klanten dient. Deck werkt met verschillende partijen om risico’s onder te kunnen brengen. Deck zou ook best zelf verzekeraar willen zijn, maar heeft nog niet de middelen om alle risico’s te kunnen dekken.

De eerste dienst die Deck op de markt heeft gebracht is een all-in-one pakketverzekering.