4.8/5
Beheerst beloningsbeleid is belangrijk bij het streven naar een bedrijfscultuur waarbij het klantbelang centraal staat. Als toezichthouder ziet de AFM erop toe dat van het beloningsbeleid van financiële ondernemingen geen perverse prikkels uitgaan.
Om uitvoering te geven aan beheerst beloningsbeleid hebben wij een procedure opgesteld die dit waarborgt. Daarnaast monitoren we jaarlijks of de werkelijkheid nog in overeenstemming is met het gewenste beheerst beloningsbeleid. Dit document legt dit beloningsbeleid vast.
Risicoanalyse
Schriftelijke vastlegging van het beleid
Maatregelen en procedures ter voorkoming van de risico’s
Openbaarmaking van het beleid
Welke soorten beloningen zijn mogelijk?
Binnen ons bedrijf kennen wij alleen een vaste beloning voor medewerkers.
Op basis van welke prestatiecriteria wordt het verrichtingstarief of percentage verhoogd?
Jaarlijks wordt er beoordeeld en kan dit leiden tot het aanpassen van de vaste beloning.
Hoe zit de variabele beloning in elkaar?
Binnen ons bedrijf worden er geen variabele beloningen uitbetaald.
Worden de adviezen op passendheid (steekproefsgewijs) getoetst?
Alle adviezen worden opgeslagen; steekproefsgewijs gecontroleerd en in een gesprek tussen medewerker en de beleidsbepaler besproken.
Zijn er andere beheersmaatregelen die onzorgvuldige klantbehandeling kunnen voorkomen?
Voor alle financieel complexe adviezen is een inventarisatie formulier die actief wordt toegepast. Daarnaast hebben alle medewerkers onze code van integriteit ondertekend en de bijbehorende eed afgelegd. De toepassing van deze gedragscode wordt ook nageleefd.
Zijn er binnen de onderneming typen functies die meer risico’s met zich mee brengen?
Deck is een kleine onderneming. Er zijn dus functies die meerdere verantwoordelijkheden combineren.
Elke financiële dienstverlener moet beschikken over een beheerst beloningsbeleid. Het beleid moet schriftelijk worden vastgelegd en vervolgens actueel worden gehouden. Dit beleid moet voorkomen dat de manier van belonen van onze medewerkers leidt tot onzorgvuldige klantbehandeling. Het beloningsbeleid en de regels die ervoor gelden zijn van toepassing op alle medewerkers, inclusief bestuurders en uitzendkrachten. Een beloningsbeleid kan pas beheerst zijn als in het beleid voldoende beheersmaatregelen tegenover de prikkels zijn genomen.
Tegenover risico’s op onzorgvuldige klantbehandeling moeten beheersmaatregelen worden genomen. Hoe meer risico, hoe intensiever de maatregelen moeten zijn om daadwerkelijke onzorgvuldige klantbehandeling tegen te gaan. Als deze toch dreigt plaats te vinden, moet tijdig worden ingegrepen.
Het doel van ons beloningsbeleid is erop gericht om ervoor te zorgen dat er in de beloning van onze medewerkers geen perverse financiële prikkels zijn waardoor zij de belangen van onze relaties zouden kunnen schaden. Met dit beloningsbeleid stimuleren wij dat alle werkzaamheden plaatsvinden in het belang van de relatie en beschouwen wij het als onwenselijk dat er adviezen gegeven zouden worden om alleen de omzet dan wel het inkomen te verhogen.
Bij het opstellen van het beloningsbeleid zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Marktconforme beloning, t.b.v. het aantrekken en behouden van gekwalificeerde medewerkers
Maatschappelijk verantwoorde en/of gerechtvaardigde beloning
Klantbelang staat centraal
Lange termijn doelstellingen
Transparant en eenvoudig
Voldoen aan wet- en regelgeving
Adviseur geeft te allen tijde passend advies
De beloning bestaat uit een vast salaris.
Het beloningsbeleid sluit aan bij de gedragseisen die de onderneming heeft opgesteld.
Het Beheerst Beloningsbeleid is van toepassing voor alle medewerkers.
De directie is ervoor verantwoordelijk dat het beleid dynamisch is en op gezette tijden geëvalueerd en zo nodig aangepast wordt.
Procedures die we volgen en maatregelen die we kunnen treffen bestaan onder andere uit:
Vierogen principe
Toepassen en controleren van het gebruik van checklijsten
Individuele gesprekken met medewerkers
Inhouding van de vergoeding
Schorsing of beëindiging van de samenwerking
Op onze website (deck.nl) is ons beheerste beloningsbeleid te raadplegen. Ook de dienstenwijzer is op onze website te vinden.
Deck beloningsbeleid
Juli 2022