Ons verhaal oprichter

Over de oprichter

Vertrouwen

Een belangrijk knelpunt in de financiële sector is het geschade vertrouwen tussen klant en aanbieder. Zeker na alle woekerpolissen en bonusschandalen. Mijn visie is dat vertrouwen hersteld kan worden als aanbieders starten met vertrouwen geven in plaats van zichzelf vooraf in te dekken. Kleine lettertjes zijn een reactie op misbruik van consumenten en winstmaximalisatie door de aanbieders. Helaas gelden die kleine lettertjes en veelal onzinnige voorwaarden nu voor iedereen. Deze voorwaarden zijn gebaseerd op straf en reactie bij misbruik. Zonde maar kennelijk nodig.

Jarenlang heb ik functies bekleed in het bedrijfsleven met als doel om financiële dienstverleners te positioneren als nuttige spelers. Zo hebben we bij FBTO een klantvriendelijke online strategie geïmplementeerd en consumenten zelf laten kiezen hoe ze hun verzekering kunnen samenstellen. En a.s.r neergezet als een sociaal maatschappelijke speler die helpt door te doen en belegt in een mooiere wereld. Een verzekeraar is een helper. De campagne waar we Blijdorp hebben gered van een faillissement met Olli het olifantje en Feyenoord is een voorbeeld hiervan. Maar ook een campagne waar Ditzo een miljoen doneert aan het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis om kanker te genezen. In plaats van een TV commercieel te pushen introduceerde Ditzo samen met John de Wolf een campagne om kanker te genezen. Of een campagne met het blauwe hart voor vrouwen met hart- en vaatziekten. Een zorgverzekeraar is er immers om de zorg te verbeteren.

Bij Deck geloven we in een positieve aanpak. Een positieve stimulus, belonen in plaats van straffen. Mensen die verantwoordelijkheid nemen voor kleine pech belonen we met een scherpe premie. En als je echte pech hebt kan je rekenen op ruime dekking.

Door het aanjagen van consumentisme en winstmaximalisatie zijn we vergeten hoe verzekeren ook al weer is bedoeld. Als aanbieders, verzekeraars en adviseurs, eens een toontje lager zingen. Geen grote gebouwen, autoritair gedrag, bonussen en vergadercultuur. En verzekerden kunnen meer verantwoordelijkheid zelf nemen door niet altijd gelijk de schuld te geven aan het systeem, de grote verzekeraars. En ook minder snel claimen en klagen. Dan komen we weer bij elkaar, samen, zoals een verzekering ooit is bedacht: samen stoppen we geld in een pot en als iemand grote pech heeft dan mag die uit die pot de schade vergoeden. Zo wordt de premie in het belang van verzekerden, klanten ingezet. Het is immers hun premie.

Het idee achter Deck

Een verzekering is oorspronkelijk bedacht met een prachtig doel: alles wat je niet alleen kan dragen doe je samen. Zo kan je risico’s in je leven nemen en is er een vangnet als je pech hebt. Je kan doorgaan. Omdat we dit mooie gedachtegoed kwijt zijn geraakt, zijn we Deck begonnen.

Deck is een nieuwe manier van verzekeren en gebouwd op een eeuwenoud principe. We hebben de onzin en verspilling die in verzekeren is gekomen er weer uitgehaald. Verzekeren zonder gesjoemel en onzin zou je kunnen zeggen. Alleen verzekeren wat nodig is. Waarom zou je een hoge premie gaan betalen als je buurman zonnebrillen en iPhone’s gaat claimen? Waarom zou je sowieso je zonnebril verzekeren? Je leven gaat gewoon door als je deze kwijt bent. Of je koopt een nieuwe. En dit lijkt makkelijk gezegd als je voldoende inkomen hebt. Maar als je minder bedeeld bent dan scheelt dit ook maandelijks een boel premie. Als je dat apart legt ben je altijd gunstiger uit. Een verzekering die kleine zaken dekt betekent een hoge dure premie. Omdat al die verspilling en kleine claims betaald moeten worden. En 90% van alle fraude wordt gepleegd bij de kleine claims, 75% van alle claims is onder de 1.000 euro.

Misbruik maken van een verzekering vinden wij bij Deck zonde. Deck is er voor fatsoenlijke mensen. Een groep mensen die lekker wil leven terwijl ze een lage premie betalen. Deck is zelf geen verzekeraar. Deck is een onafhankelijk platform dat het belang van klanten dient. Deck werkt met verschillende partijen om risico’s onder te kunnen brengen. Deck zou ook best zelf verzekeraar willen zijn, maar heeft nog niet de middelen om alle risico’s te kunnen dekken.

Onze missie: verspilling uit verzekeren halen en dit voordeel teruggeven aan onze klanten. Het is immers hun premie.

Ga hier naar een podcast waarin Bob zijn visie geeft over financiële diensten